Personakt Antavla

Konstruktör Carl Oscar Hedström

Blev 89 år.

Far:Taylor Anders Petter Hedström (1840 - 1919)
Mor:Carolina Danielsdotter (1843 - 1915)

Född:1871-03-12 Backstugan Grindsbo, Åkarp, Lönneberga (H). [1]
Bosatt:mellan 1871-04 och 1873-11-24 Backstugan Grindsbo, Åkarp, Lönneberga (H). [2]
Bosatt:mellan 1873-11-24 och 1873-12 Fridslund, Åkarp, Lönnberga (H). [3]
Bosatt:mellan 1874 och 1878 Fridslund, Åkarp, Lönnberga (H). [4]
Bosatt:mellan 1878 och 1880-06-18 Söderholm, Åkarp, Lönneberga (H). [5]
Utflyttad:1880-06-18 Söderholm, Åkarp, Lönneberga (H). [6]Moved out
Emigrerade:1880-06-18 Södersholm, Åkarp, Lönneberga (H). [7]Utvandrade med familjen
Från Göteborg 1880-06-25
 
Emigrerade:1880-06-25 Göteborg (O). [8]
Bosatt:1880-09 Brooklyn, New York, USA. [7]
Bosatt:1900 180 South Elliott Place, Brooklyn, NY, USA. [9]
Bosatt:1930 Middlesex, Connecticut, USA. [10]
Död:1960-08-29 Portland, Middlesex County, Connecticut, USA. [11]Buried in Swedish Cemetery
Begravd:1960-09 Swedish Cemetery, Portland, Connecticut, USA. [12]

Äktenskap med Julia Andersson (1877 - 1954)

Vigsel:1898-11-14 USA. [7]

Barn:
Helen Hedström (1901 - 1990)
Howard Oscar Hedström (1904 - 1910)

Noteringar

Källa Lönneberga Hembygdsgille

Strömshult, Livarp, Lönneberga socken, Kalmar län.
Indianmotorcykelns grundare

15 september 1865 hitkom från Fattigstugkammaren, drängen och skräddaren, Anders Petter Hedström f. 20/5 1840 i Karlsberg. Han vigdes 3/11 1865 med Carolina Danielsdotter f. 18/6 1843 i Västra Hult. 9/11 1868 flyttade familjen till backstugan Grindsbo, Åkarp nr 1. Här föddes sonen Carl Oscar den 12/3 1871.

1880 utvandrar hela familjen från Södersholm till Nordamerika.

Familjen bosätter sig i Brooklyn, New York.

Hedström började att studera bensinmotorer och konstruera en egen pacer. Hedströms maskin visades för första gången i december 1899

1901 i januari skrevs ett kontrakt på baksidan av ett gammalt kuvert mellan Hendee och Hedström. Detta kontrakt gick ut på att Hedström skulle bygga en "lätt" motorcykel.

Det gick bra för Indianfabriken under årens lopp. När konkurrenttillverkare började dyka upp runt om i USA beslutade man sig för att göra lite bättre reklam för sig. Redan år 1910 hade Indian avancerade konstruktioner såsom förgasare, växellåda och kedjedriven oljepump.

Verksamheten under de första femton åren anses vara de mest framgångsrika inom motorcykelbranschen. Kulmen nåddes 1913. I Lönneberga i Småland kommer det att resas ett minnesmärke över denne bygdens son. Ett längre utdrag finns, kontakta oss!

15 september 1865 hitkom från Fattigstugkammaren, drängen och skräddaren, Anders Petter Hedström f. 20/5 1840 i Karlsberg, Rumskulla socken.

Han vigdes 3/11 1865 med Carolina Danielsdotter f. 18/6 1843 i Västra Hult, Jernemåla, Lönneberga socken. Hon hitkom 31/11 1865 från Nymåla

Här föddes dottern Hulda Maria den 26/2 1866.

Familjen flyttat till Åkarp nr 1, Lönneberga socken, Kalmar län 5/11 1866. 9/11 1868 flyttade familjen till backstugan Grindsbo, Åkarp nr 1. Här föddes sonen Carl Oscar den 12/3 1871.

Familjen flyttat till torpet Fridslund, Åkarp nr 1 24/11 1873 Här föddes dottern Hilda Carolina Sofia den 20/2 1876.

1878 flyttade familjen till backstugan Södersholm, Åkarp nr 1. Här föddes sonen Axel Fredrik den 16/5 1879, men dog två dagar senare, 18/5, i slag.

18/6 1880 utvandrar hela familjen från Södersholm till Nordamerika.

Familjen avreser från Göteborg 25/6 1880. De bosätter sig i Brooklyn, New York, där gick Hedström i allmän skola och han visade stor talang för mekanik. Efter skolan tog han anställning på en urfabrik, där han blev expert på verktygsmakeri. Han uppfann bl.a. ett elektroniskt fickur med batteri i boetten, vilket fick stor uppskattning.

Hedström övertalade sin far väldigt tidigt att köpa en cykel, en Victor med fjädrande framgaffel. Han blev med tiden en duktig tävlingscyklist. Innan han blev professionell cyklist, hade han övertrumfat de flesta av sina rivaler i s.k. inofficiella gatutävlingar. Hedström gifter sig 14/11 1898 med Julia Andersson, dotter till Alfred och Helena Andersson.

På andra sidan Atlanten, i Frankrike, konstruerade Henri Fournier, 1899, en motordriven tandemcykel. Den fördes till New York och Madison Square Garden, där den användes som pacing i hastighetstävlingar för cyklister. (Pacerns uppgift var att bryta luftmotståndet för deltagande cyklister). Personen, som satt främst, styrde och den som satt bakom skötte motorn och höll ögonen på de efterföljande cyklisterna.

Den förste cyklisten, som använde Fourniers pacer, tyckte att den gick för sakta så han körde om och gick i mål ensam. Samtidigt som pacern baktände och small innan den stannade inför 5000 roade åskådare. En av åskådarna var Oscar Hedström nu en topprankad och professionell tävlingscyklist.

Hedström började att studera bensinmotorer och mellan cykeltävlingarna, började han att konstruera en egen pacer. Hedströms maskin visades för första gången i december 1899 i en utställningsmonter i Russel Frisbies affär, Worcester Massachusetts. Samtidigt hade George Hendee blivit delägare i en velodrombana i Springfield, Massachusetts.

Motordrivna pacers blev också populära där, liksom de tidigare blivit i New York. I januari 1900, tog Hedström sin pacer till Madison Square Garden, där den blev en omedelbar succé. I sitt första race gick den så fort, att cyklisten bakom vid flera tillfällen tappade kontakten med pacern. Under hela tävlingen gick Hedströms pacer oklanderligt. Efter avslutningen kom flera av de tävlande och ville att Hedström skulle bygga pacers till dem också. -Till vilken kostnad som helst!

En av cyklisterna, som hette Dutch Waller, erbjöd Oscar Hedström 1000 dollar den kvällen för hans pacer. Hedström avböjde. Istället blev Hedström kompanjon med en annan professionell cyklist vid namn Charles Henshaw. Han kom från en välbärgad familj så han fick ta hand om ekonomien. Det blev en stor succé och de byggde flera pacers och satte upp det största organiserade racingteamet i världen år 1900.

Det var under tävlingen i Madison Square Garden i januari 1900 som George Hendee från Springfield, Massachusetts, blev bekant med Oscar Hedström. Hendee var tillverkare av den populära SilverKing-cykeln.

1901 i januari skrevs ett kontrakt på baksidan av ett gammalt kuvert mellan Hendee och Hedström. Detta kontrakt gick ut på att Hedström skulle bygga en ”lätt” motorcykel. Inte till paceing utan för dagligt bruk till gemene man.

Den 24 maj 1901 var den första maskinen färdig. Oscar Hedström skickade den till Hendee i Springfield, för hans godkännande. Den 30 maj for Hedström med tåg till Springfield, för att själv demonstrationsköra på Springfields gator. Demonstrationen började med att Hedström körde upp för en brant backe ett flertal gånger.

I den efterföljande hastighetskörningen kom han upp i den svindlande hastigheten av 25 mph. Detta var snabbt på den tiden. Därefter minskade han till 12 mph och höll sedan den hastigheten hela vägen upp för den 350 fot ganska branta genomfartsgatan i Springfield.

Detta var den första Indian motorcykeln. Denna finns dessvärre inte kvar, då Hedström använde några av delarna till andra projekt. Oscar Hedströmbyggde ytterligare två motorcyklar 1901.

Det gick bra för Indianfabriken under årens lopp. När konkurrenttillverkare började dyka upp runt om i USA beslutade man sig för att göra lite bättre reklam för sig. Vid en hastighetstävling i Florida ville man visa upp sig. En speciell motor byggdes och allt man visste om trimning tillämpades och denna motor monterades i en ny ramkonstruktion. Självaste Oscar Hedström skulle köra och det mot bl.a. kända fyrhjuliga racerkonstruktioner.

Bara Oldsmobiles ”Torpedo-Bullet” placerade sig före Hedström. Detta levde Indianmärket länge på. Redan år 1910 hade Indian avancerade konstruktioner såsom förgasare, växellåda och kedjedriven oljepump.

En av höjdpunkterna i Oscar Hedströms karriär kom att bli deltagande i 1911-års TT-tävlingar på Isle of Man. Hedström tog på sig ansvaret och byggde tre stycken encylindriga 500 cc-maskiner med toppventiler och åkte med som lagkapten. Indian visade sin storhet genom att komma på 1:a, 2:a och 3:e plats med de engelska förarna Godfrey, Moorhouse och irländaren Franklin, som senare blev känd som konstruktör av Scoutmodellen 1920. De Indianmodeller, som blev mest berömda, var Powerplus och Scout.

Varför blev det namnet Indian? Jo, krigen mot indianerna var bortglömda och Indian stod för något, som tar sig fram överallt och som var starkt och uthålligt.

1/3 1913, 42 år gammal, drar sig Oscar Hedström tillbaka. Han bosatte sig i Portland, Connecticut och kunde se tillbaka på en lysande karriär. Han ägnade sig åt sin racerbåt, som han naturligtvis kallade ”Indian”.

Hedström återkom i slutet av 1916. Indianfabriken hade fått en stor arméorder och hade problem att genomföra uppgiften. Hedström kallades in och snart fick han ordning på produktionen. Hedström lyckades även ordna så att det blev ett litet överskott på varje maskin. Den första Indianfabriken var belägen på översta våningen i en byggnad på 216 Worthington Street, Downtown Springfield. Det var så här det hela började. Det som skulle bli världens största MC-tillverkare, nämligen Hendee Manufacturing Corporation och motorcykeln ”Indian”.

Verksamheten under de första femton åren anses vara de mest framgångsrika inom motorcykelbranschen. Kulmen nåddes 1913.

Oscar Hedström dog i sömnen 1960 89 år gammal. Hedström fick några år innan uppleva att hans livsverk gick i graven, då man under några år sålt enbart engelsktillverkade MC under detta namn.

Ett privat museum finns idag på den plats, där tillverkningen av de första Indianmotorcyklarna ägde rum. Förutom en relativt komplett Indiansamling finns också de verktyg som Oscar Hedström använde vid tillverkningen av de allra första maskinerna. Dessa skänktes vid hans bortgång till museet av hans dotter.

I Lönneberga i Småland kommer det att resas ett minnesmärke över denne bygdens son.


Personhistoria

ÅrtalÅlderHändelse
1871 Födelse 1871-03-12 Backstugan Grindsbo, Åkarp, Lönneberga (H) [1]
>1871 Bosatt mellan 1871-04 och 1873-11-24 Backstugan Grindsbo, Åkarp, Lönneberga (H) [2]
>1873 Bosatt mellan 1873-11-24 och 1873-12 Fridslund, Åkarp, Lönnberga (H) [3]
>1874 Bosatt mellan 1874 och 1878 Fridslund, Åkarp, Lönnberga (H) [4]
1876 4 år Systern Hilda Carolina Sofia Hedström föds 1876-02-20 Fridslund, Åkarp, Lönnberga (H) [13]
1877 6 år Makan Julia Andersson föds 1877-12-24 [11]
>1878 Bosatt mellan 1878 och 1880-06-18 Söderholm, Åkarp, Lönneberga (H) [5]
1879 8 år Brodern Axel Fredrik Hedström föds 1879-05-16 Söderholm, Åkarp, Lönneberga (H) [1]
1879 8 år Brodern Axel Fredrik Hedström dör 1879-05-18 Söderholm, Åkarp, Lönneberga (H) [1]
1880 9 år Utflyttad 1880-06-18 Söderholm, Åkarp, Lönneberga (H) [6]
1880 9 år Emigration 1880-06-18 Södersholm, Åkarp, Lönneberga (H) [7]
1880 9 år Emigration 1880-06-25 Göteborg (O) [8]
1880 Bosatt 1880-09 Brooklyn, New York, USA [7]
1898 27 år Vigsel Julia Andersson 1898-11-14 USA [7]
1900 Bosatt 1900 180 South Elliott Place, Brooklyn, NY, USA [9]
1901 30 år Dottern Helen Hedström föds 1901-05-10 Portland, Middlesex County, Connecticut, USA [12]
1904 32 år Sonen Howard Oscar Hedström föds 1904-01-01 Springfield, Mass., USA [12]
1909 38 år Systern Hulda Maria Hedström dör 1909-10-14 Brooklyn, New York, USA [12]
1910 39 år Sonen Howard Oscar Hedström dör 1910-09-25 Portland, Middlesex County, Connecticut, USA [14]
1915 44 år Modern Carolina Danielsdotter dör 1915-09-02 Brooklyn, New York, USA [12]
1917 46 år Systern Hilda Carolina Sofia Hedström dör 1917-12-26 Brooklyn, New York, USA [12]
1919 48 år Fadern Taylor Anders Petter Hedström dör 1919-09-10 Portland, Middlesex County, Connecticut, USA [12]
1930 Bosatt 1930 Middlesex, Connecticut, USA [10]
1954 83 år Makan Julia Andersson dör 1954-09-14 Portland, Middlesex County, Connecticut, USA [11]
1960 89 år Död 1960-08-29 Portland, Middlesex County, Connecticut, USA [11]
1960 Begravning 1960-09 Swedish Cemetery, Portland, Connecticut, USA [12]

Källor

[1]L Rundgren, Lönneberga Hembygdsgille
  
[2]Lönneberga AI:16 (1863-1873) Bild 111 / sid 294, 2012-04-22, Hfl rad 5
  
[3]Lönneberga AI:16 (1863-1873) Bild 108 / sid 291, 2012-04-22, Hfl rad 16
  
[4]Lönneberga AI:17 (1874-1882) Bild 236 / sid 226, 2012-04-22, Hfl rad 1
  
[5]Lönneberga AI:17 (1874-1882) Bild 232 / sid 222, 2012-04-22, Hfl rad 5
  
[6]Lönneberga BI:3 (1861-1882) Bild 45, 2012-04-22, Records of Moved Out No 23
från sid 222, Skräddaren Anders Peter Hedström med h o b, från Södersholm till N Amerika, 2 män, 3 kvinnor

from Household exam roll page 222, Taylor Anders Peter Hedström with wife and children, from Södersholm to N America, 2 male, 3 female
 
  
[7]Lönneberga Hembygdsgille
  
[8]Göteborgs poliskammare (-1900) EIX:15 (1880-1880) Bild 1690 / sid 335, 2018-03-11, Göteborgs poliskammare, Passagerarlista ångfartyget Orlando
Kontrakt nr 82.
And. P Hedström, 39 år
Hustru Carolina. 36 år
Dotter Hulda, 11 år
Son Carl, 8 år
Dotter Carolina, 4 år
 
  
[9]1900 US Federal Census
900 Census record Brooklyn, NY: (Head) Andrew Hedstrom 60, (wife) Caroline Hedstrom 57, (son) Oscar Hedstrom, (son-in-law) Nils Anselm Holmgren 29, (daughter) Sophie* Hedstrom Holmgren 23 (*Carolina Hilda Sofia)
  
[10]Ancestry
  
[11]www.findagrave.com
  
[12]Lisa Cochran Martin
  
[13]Lönneberga CI:6 (1871-1878) Bild 20, 2012-04-22, Birth and Baptice book no. 5
Hilda Carolina Sofia
Skräddaren (taylor) Anders Petter Hedström Fridslund
Carolina Danielsdotter
p 226 (10 years)
 
  
[14]www.findagrave.com
Died in Polio
före 1910. The Hedström family
From left Oscar, Howard, Julia and Helen